Vapaalla.net-sivustolla on
Asmo-laturista kertova ”artikkeli”, joka onkin - yllätys,
yllätys – maksettu mainos. Otsikon yläpuolella lukee pienellä
printillä ”Advertoriaali”, joka Wikipedian mukaan on ”lehtijutun
muotoon kirjoitettu ja taitettu lehti-ilmoitus, joka jäljittelee
ulkoasultaan, taitoltaan ja typografialtaan saman julkaisun
toimituksellista sisältöä, kuten uutista tai reportaasia”.
”Advertoriaalin ja tavallisen
artikkelin ero on siinä, että asiakas - siis mainostaja - joutuu
maksamaan julkaisijalle artikkelista. Näin ollen asiakkaalla on
ainakin osittainen valta päättää artikkelin sisällöstä.”
Advertoriaali-sanan koko on niin pieni
ja useimmat eivät edes tiedä, mitä se tarkoittaa, joten aina on
olemassa vaara, että joku Vapaalla.net-sivustolle päätyvä saattaa
ottaa jutun todesta, vaikka riski lieneekin hyvin pieni, koska
sivusto on suurelle yleisölle yhtä tuntematon kuin
advertoriaali-sanakin.
Tämä on kauheaa. Kuvateksti, joka
aloittaa mainoksen, pelottelee heti lukijaa: ”Tiesitkö, että
tavallisen puhelinlaturin oikosulku voi aiheuttaa tulipalon, joka
pahimmassa tapauksessa tuhoaa koko talon?”
Yhtä hyvin voitaisiin kysyä:
”Tiesitkö, että Asmo-laturin oikosulku voi aiheuttaa tulipalon,
joka pahimmassa tapauksessa tuhoaa koko talon?”
Otsikossa esiintyvät jälleen
virheelliset väitteet energiansäästöstä ja paloturvallisuudesta.
Väite Asmo-laturin energiansäästöstä
on jo useasti osoitettu valheeksi. Jos säästöä tulee kolme
senttiä vuodessa, voidaanko puhua ”energiansäästöstä”?
Energia maksaa, ja saadakseen tuon ”säästön” Asmo-laturin
ostaja ei itse asiassa säästäkään mitään vaan maksaa roimasti
ylimääräistä (40 €) kuvitellusta energiansäästöstä.
Mikään ei todista, että Asmo-laturi
olisi paloturvallisempi kuin muut nykyaikaiset laturit. Yritys
ei ole esittänyt mitään todisteita väitteelleen. Yksi 19 vuotta
sitten ”oikosulkuun” mennyt laturi ei oikein ole riittävä
todiste. Missä ovat muut 19 vuoden aikana ”oikosulkuun” menneet ja rakennuspalon aiheuttaneet
laturit?
Reiska on sitä mieltä, että jos joku
uskoo kaikkeen tuohon valehteluun, se on hänen omaa tyhmyyttään,
ja hän saa maksaa siitä.
Vanha kansansanonta toteaa: tyhmyydestä saa maksaa. Tämän tyhmyyden hintalapussa lukee 39,90 €.
Vanha kansansanonta toteaa: tyhmyydestä saa maksaa. Tämän tyhmyyden hintalapussa lukee 39,90 €.
Jatkoa eiliseen juttuun:
Fb-sivulla ennakkotilaaja kysyi eilen:
”Lupaatte, että tällä viikolla tilatut laturit ehtivät vielä
jouluksi, mutta koskahan Indiegogo-ennakkorahoittajat saavat omansa??
Ei oo näkyny, eikä kuulunu!”
Teksti oli eilisen kirjoituksen
kommenttina, ja kas kummaa: melko pian kommentin julkaisun jälkeen
Asmo Solutions vastasi kysymykseen tavalla, joka ei kuitenkaan
tarkoita mitään. Kommentti on nyt poistettu, koska yritys ”lupaa”
hoitaa asian.
Onko tämä aina tällaista: jopa vuosi
sitten ennakkoon maksetun laturin saa vasta pitkän kärttämisen
jälkeen? Ja tuo ei ollut ensimmäinen kerta. Mitä jos kysyjä ei
olisikaan tiedustellut asiaa fb-sivulla? Olisiko hän joutunut
odottamaan laturiaan maailman loppuun asti?
Onko Asmo Solutionsin taktiikka
sellainen, että ennakkoon maksetun laturin saa vasta sitten, kun
sitä pyytää erikseen ja joskus vielä useamman kerran? Vai
harmittaako yritystä se, että nyt 40 eurolla myytävät laturit
täytyy toimittaa vain 30 dollaria niistä maksaneille
ennakkotilaajille? Jos laskettu voitto per laturi on 10 euroa, niiden
toimittaminen 30 dollarin (joka on jopa alle 30 euroa) hintaan ei tuo
ainakaan voittoa...
Minä ainakin tiedän, että yksikään muovikuorinen elektroniikkaa sisältävä laturi ei ole paloturvallinen. On edesvastuutonta lietsoa pelkoa koteja polttavista latureista. Voiko kyseessä olla laturi johon ei tule vikoja?
VastaaPoista