lauantai 17. joulukuuta 2016

Ensimmäinen Asmo-laturin mainos

Vapaalla.net-sivustolla on Asmo-laturista kertova ”artikkeli”, joka onkin - yllätys, yllätys – maksettu mainos. Otsikon yläpuolella lukee pienellä printillä ”Advertoriaali”, joka Wikipedian mukaan on ”lehtijutun muotoon kirjoitettu ja taitettu lehti-ilmoitus, joka jäljittelee ulkoasultaan, taitoltaan ja typografialtaan saman julkaisun toimituksellista sisältöä, kuten uutista tai reportaasia”.

”Advertoriaalin ja tavallisen artikkelin ero on siinä, että asiakas - siis mainostaja - joutuu maksamaan julkaisijalle artikkelista. Näin ollen asiakkaalla on ainakin osittainen valta päättää artikkelin sisällöstä.”


Advertoriaali-sanan koko on niin pieni ja useimmat eivät edes tiedä, mitä se tarkoittaa, joten aina on olemassa vaara, että joku Vapaalla.net-sivustolle päätyvä saattaa ottaa jutun todesta, vaikka riski lieneekin hyvin pieni, koska sivusto on suurelle yleisölle yhtä tuntematon kuin advertoriaali-sanakin.

Tämä on kauheaa. Kuvateksti, joka aloittaa mainoksen, pelottelee heti lukijaa: ”Tiesitkö, että tavallisen puhelinlaturin oikosulku voi aiheuttaa tulipalon, joka pahimmassa tapauksessa tuhoaa koko talon?”

Yhtä hyvin voitaisiin kysyä: ”Tiesitkö, että Asmo-laturin oikosulku voi aiheuttaa tulipalon, joka pahimmassa tapauksessa tuhoaa koko talon?”

Otsikossa esiintyvät jälleen virheelliset väitteet energiansäästöstä ja paloturvallisuudesta.

Väite Asmo-laturin energiansäästöstä on jo useasti osoitettu valheeksi. Jos säästöä tulee kolme senttiä vuodessa, voidaanko puhua ”energiansäästöstä”? Energia maksaa, ja saadakseen tuon ”säästön” Asmo-laturin ostaja ei itse asiassa säästäkään mitään vaan maksaa roimasti ylimääräistä (40 €) kuvitellusta energiansäästöstä.

Mikään ei todista, että Asmo-laturi olisi paloturvallisempi kuin muut nykyaikaiset laturit. Yritys ei ole esittänyt mitään todisteita väitteelleen. Yksi 19 vuotta sitten ”oikosulkuun” mennyt laturi ei oikein ole riittävä todiste. Missä ovat muut 19 vuoden aikana ”oikosulkuun” menneet ja rakennuspalon aiheuttaneet laturit?

Reiska on sitä mieltä, että jos joku uskoo kaikkeen tuohon valehteluun, se on hänen omaa tyhmyyttään, ja hän saa maksaa siitä.

Vanha kansansanonta toteaa: tyhmyydestä saa maksaa. Tämän tyhmyyden hintalapussa lukee 39,90 €.

Jatkoa eiliseen juttuun:

Fb-sivulla ennakkotilaaja kysyi eilen: ”Lupaatte, että tällä viikolla tilatut laturit ehtivät vielä jouluksi, mutta koskahan Indiegogo-ennakkorahoittajat saavat omansa?? Ei oo näkyny, eikä kuulunu!”

Teksti oli eilisen kirjoituksen kommenttina, ja kas kummaa: melko pian kommentin julkaisun jälkeen Asmo Solutions vastasi kysymykseen tavalla, joka ei kuitenkaan tarkoita mitään. Kommentti on nyt poistettu, koska yritys ”lupaa” hoitaa asian.


Onko tämä aina tällaista: jopa vuosi sitten ennakkoon maksetun laturin saa vasta pitkän kärttämisen jälkeen? Ja tuo ei ollut ensimmäinen kerta. Mitä jos kysyjä ei olisikaan tiedustellut asiaa fb-sivulla? Olisiko hän joutunut odottamaan laturiaan maailman loppuun asti?

Onko Asmo Solutionsin taktiikka sellainen, että ennakkoon maksetun laturin saa vasta sitten, kun sitä pyytää erikseen ja joskus vielä useamman kerran? Vai harmittaako yritystä se, että nyt 40 eurolla myytävät laturit täytyy toimittaa vain 30 dollaria niistä maksaneille ennakkotilaajille? Jos laskettu voitto per laturi on 10 euroa, niiden toimittaminen 30 dollarin (joka on jopa alle 30 euroa) hintaan ei tuo ainakaan voittoa...

1 kommentti:

  1. Minä ainakin tiedän, että yksikään muovikuorinen elektroniikkaa sisältävä laturi ei ole paloturvallinen. On edesvastuutonta lietsoa pelkoa koteja polttavista latureista. Voiko kyseessä olla laturi johon ei tule vikoja?

    VastaaPoista